Render Ne Demek?
Render ne demek sorusunun cevabı biraz karışıktır ancak önce özet anlatım ile başlayıp ardından ayrıntılı anlatılma geçerek bu sorunun cevabını sizler için vereceğiz. Öncelikle render bilgisayar destekli yazılımların çeşitli aşamalar sonucunda kullanıcıların istediği sonuçları vermek için hesaplama yapmalarına denir. 3D görselleştirme işlemlerinde render almak çizimlerin gerçek bir fotoğraf gibi görünmesi için bilgisayar tarafından hesap yapılmasına denir. Yani render 3d modelleme yazılımları üzerinde çalışırken ışık ve geometrik hesapları yapmaya denirken, müzik programları üzerinde çalışırken ses üzerinde hesaplamalar yapmaya denir. Render kelimesinin TDK üzerindeki tam Türkçe karşılığı yapmak, kılmak ve geri vermektir. Aynı zamanda diğer sözlükler incelendiğinde parçalamak anlamını da görüyoruz. Bu sebepten dolayı bazı mutfak robotu modellerinin isimleri de render olarak kullanılmıştır.
Aynı zamanda yine aramalarınızda karşınıza çıkan bir başka kavramda Render Coin olacaktır. RNDR yani render coin kripto para birimlerinden bir tanesidir. İsminin render olmasının sebebi ise 3d görselleştirme hizmetlerinde insanların birbirlerinin bilgisayarını kullanabilmesi sağlayan bir sistem geliştiriyor olmaları. Böylelikle render almak için yeterince iyi bir bilgisayara sahip olmayan kullanıcılar render coin harcayarak işlemlerini yaptırabilecektir. Bu sayfada anlatacağımız render kavramı da tam olarak bu işlemlerin ne olduğunu anlatmaktadır. Yani bu sayfada 3D görselleştirme işlemlerinde render ne demek ona cevap veriyoruz.
İngilizce Render Ne Demek?
İngilizce olan render kelimesinin en yaygın kullanılan Türkçe karışığı parçalamak demektir. Ancak aşağıda daha da ayrıntılı olarak anlattığımız sebeplerden dolayı render bir çok farklı sektörde bir çok farklı anlamda kullanılan bir kelimedir. Özellikle bilgisayar destekli yazılımlarda render hesaplamak anlamında kullanılır. Yani kullandığınız yazılımdan bir işlem yapmasını istediğinizde başlayan ve işlemin bitmesi ile sonuçlanan sürece render süreci denir. Bu tabir daha çok 3D çizim programlarında kullanılır çünkü diğer yazılımlarda genelde saniyeler içerisinde biterken 3d çizim programlarında saatlerce sürebilmektedir.
İngilizce olarak en güzel karşılığını hesaplama olarak kabul edip sektörlere göre yapılan hesaplama işlemlerini adlandırmak en doğru yoldur aslında. Mesela mimari bir cephe tasarımı için hesaplamaya ihtiyaç duyduğunuzda yapılan iş aslında mimari görselleştirmedir. Veya bir video düzenleme programında çeşitli hesaplamalara ihtiyaç duyuyorsanız burada yapılanda kurgudur. Aynı şekilde her sektör için bu tip bir hesaplamanın neden yapıldığını düşünürsek Türkçe olarak daha doğru terimleri kullanarak anlaşmış oluruz.
Renderlar Ne Demek?
Renderlar ne demek dediğimizde aslında çoğul olarak render ne demek onu sorarız. Render kelimesi İngilizce bir kelime olduğu için çoğul hale getirirken Türkçe -ler ekini kullanmak doğru bir yöntem değildir. Yine de bu anlatım yazımızda böyle bir başlık açmamız gerekti çünkü arama motorlarında tekil halinden daha çok hatalı olan bu çoğul hali olan renderlar ne demek cümlesi aranıyor. Peki doğru çoğul tanımı kullanmak için nasıl bir kelime kullanmak gerekir derseniz 3D görseller veya dijital görselleştirmeler gibi bir kelimeyi kullanmak daha doğru olacaktır.
İngilizce bir kelimeyi yanlış kullanma örneklerine devam edersek rendered kelimesi ile karşılaşıyoruz. Rendered ne demek yine arama motorlarında sıklıkça yapılan sorgular arasında. Rendered İngilizce’de halihazırda 3d görselleştirmiş modeller için kullanılır. Aynı zamanda çok kaliteli çalışmalarda resim ile fotoğraf ayırt edilemediğinde de kullanılır. Yani bu görsel bir fotoğraf mı diye sorulduğunda hayır bu renderı alınmış bir model cevabı vermek gibi düşünebilirsiniz. Şimdilik bu kadar hatalı kullanımdan bahsetmek yeter gelin biraz da doğru kullanımları görelim.
Sektörlere Göre Renderın Anlamı
Giriş paragrafında da bahsettiğim gibi render kelimesi sektörlerde farklı kullanılabilecek bir terimdir. Bu bölümde sektörlere göre render ne demek sorusuna cevap arayacağız. Render kelimesinin en çok kullanıldığı alanlar olan mimari ve beraberinde 3D modelleme hizmetlerinden müzik sektörüne kadar bir çok konuda renderın nasıl kullanıldığını inceleyelim. İncelemeye mimari terimlerden başlayacağım. Mimaride render ne demek gelin hep beraber en ufak ayrıntısına kadar birlikte bakalım.
Mimarlıkta Render Ne Demek?
Mimarlıkta render 3d mimari görselleştirme işlemine denir. 3D modellenmiş mimari projelerin sanal kameralar ile modelin fotoğrafını çekme işlemine render denir. Mimarlıkta bir projede render alma işlemi gerçekleşirken yazılım sanal ışık kaynaklarından çıkan ışık huzmelerinin malzemeler üzerinden sekerek kameraya ulaşmasını hesaplar ve fotoğraf benzeri bir sonuç verir. Aynı zamanda hareketli bir biçimde bu görüntüleri ardı ardına da hesaplayabilen bu programlar bu şekilde de video benzeri animasyonlar üretir. Aynı zamanda bu render tekniği ile sadece mimari projeler değil her türlü nesne 3 boyutlu modellenerek görselleştirilebilir.
3D mimari görselleştirme tekniklerinde sıra dışı yeni yöntemlerde gelişmekte. Bu alandaki yoğun ilgi nedeniyle oyun motorları bile 3D görselleştirme işlemlerini yapmaya başladılar. Özellikle Unreal Engine kullanılarak inanılmaz sonuçlar alınabiliyor. Unreal Engine ile 3D modelinizin içerisinde gerçek zamanlı ve yüksek kaliteli olarak gezmek mümkün. Sadece gezinmek bile değil aslında. İnternet sitesi üzerinden online olarak bu gezintiyi sağlayıp üzerine interaktif olarak kullanıcıların değişiklik yapmasına da izin veriyor.
İnteraktif eylemlere örnek vermek gerekirse mesela kullanıcı televizyonu açıp kapatabilir, herhangi bir koltuğun yerine değiştirebilir veya zeminin kaplamasını daha açık renkli veya daha koyu renkli yapabilir. Bütün bunlar olurken üstüne üstelik etraftaki yapraklar rüzgarla hareket eder. Mutfak tezgahındaki tencereden duman çıkar veya etrafta kuşlar ses çıkartır. Üstelik bu sesler yakınlaştıkça güçlenip uzaklaştıkça zayıflar. Anlayacağınız tam olarak bir 3D oyun içerisinde gibi mimari projenizin içerisinde gezdirebilirsiniz ziyaretçilerinizi.
Müzik Programlarında Render Ne Demek?
Müzik programlarında da aynı 3d görselleştirme programlarında olduğu gibi render işlem yapma ve hesaplama anlamlarında kullanılır. Müzik programlarında farklı katmanlarda farklı enstrüman ve notalarda çalınan sesler vardır. Ancak işlemler tamamlanıp da bu sesler son kullanıcıya müzik olarak iletilmek istendiğinde katmanlar uygun bir şekilde birleştirilmelidir. İşte bu birleştirme işlemleri esnasında yapılan hesaplamaların tamamına render almak denir. Yani render almak terimi sadece 3d görselleştirme işlemleri için kullanılmaz.
Grafik Programlarında Render Ne Demek?
Photoshop gibi resim işleme veya grafik programları olarak geçen programlarda da render alma işlemi vardır. Bu tür grafik programlarında mesela bulanıklaştırma gibi komutlarda render işlemine ihtiyaç duyar. Bulanıklaştırma işlemi sırasında girmiş olduğunuz değere göre her bir piksel etrafındaki belli sayıda pikselin renklerinin ortalaması haline gelir. Bu işlem sırasında da her bir piksel ve sizin seçtiğiniz değere göre etrafındaki piksellerin üç ayrı kanalının tamamı toplanır ve kendi sayısına bölünür yani ortalaması alınır. Bu işlem koca bir resim için yapıldığında ciddi işlem gücü isteyen bir işlemdir ve bu işleme de render almak denir.
Video Render Ne Demek?
Video render tabirinin iki farklı açıklaması vardır. Birincisi resim renderlarının arka arkaya dizilerek bir animasyon oluşturulmasına video render denir. Bunun haricinde resimler, yazılar, efektler ve sesler kullanılarak hazırlanan sunum dosyası benzeri animasyonların oluşturulmasıdır. Bu tür video derleme programları da aynı müzik programlarında olduğu gibi farklı katmanlardaki ve farklı özelliklerdeki görselleri ve sesleri birleştirip tek katman üzerindeki görseller ve sesler haline dönüştürür. İşte bu video programlarının yaptığı bu birleştirme işlemine video render denir.
Render Almak Ne Demek?
3D model hazırlandıktan sonra sahne, kamera ve ışıklar da hazırlanarak bilgisayardaki 3d modelin 2 boyutlu bir fotoğraf kalitesinde resim haline getirilmesine render almak denir. Render almak bir süreçtir. Siz tasarım aşamalarının tamamını bitirdikten ve render komutunu bilgisayarınıza verdikten sonra başlayan ve bilgisayarın talep ettiğiniz çıktıyı oluşturmasına kadar geçen süreye render almak süreci denir. Render almak işlemi ile alabileceğiniz çıktılar iki türlü olabilir. Fotoğraf görevi gören resim şeklinde veya video film görevi gören animasyon şeklinde olabilir.
3D Render
3D render aslında mimarlıkta render ne demekte anlattığımız konu ile tamamen aynıdır. Sadece özellikle mimari bir proje yerine herhangi bir nesnenin 3D modellenmesini ve 3D görselleştirme işlemlerinin yapılmasını tanımlar. 3D render çıktısının kendisi üç boyutlu değildir. Standart 2 boyutlu bir çıktı alırsınız ancak isminin 3D yani üç boyutlu olmasının sebebi görselleştirme teknikleri kullanılırken üç boyutlu model kullanılmasıdır. 3D model üzerinden görselleştirme işlemlerini yapmak için 3D modele ve render programına ihtiyacınız vardır.
Render Aldırmak Ne Kadar?
Render hizmeti almak isteyen yatırımcıların en çok merak ettiği konulardan bir tanesi de render ücretleridir. Render hizmeti almak ne kadar tutar, render fiyatları 2023 senesinde ne kadar oldu gibi sorulara cevap arıyorsanız sitemizdeki render fiyatları sayfasını ziyaret ederek sorularınıza cevap bulabilirsiniz. En kolay 3D çizim programı veya en kolay öğrenilen render programı gibi bir konuyu arıyorsanız doğru sayfadasınız. Bu sayfanın devamında popüler 3d çizim programları ve render programları hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz.
Render Görsel Nedir?
Render görsel resim olarak alınan render çıktılarına denir. Render görsel çıktılarının ölçülerini dilediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz. Sadece dijital ortamlarda kullanılacak render görsellerin ölçüleri genelde Full HD yani 1920 px X 1080 px ölçülerinde hazırlanırlar. Ancak eğer alınan render görsel çalışması baskıda kullanılacaksa basılacak alana göre çözünürlükte değişecektir. Eğer A4 ebatlarında bir baskı alacaksanız 2.500 – 3.000 px genişlik 72 DPI çözünürlük ile genelde yeterli olmaktadır. Ancak büyük bir billboard baskısı alacaksanız bu genişlik 7.500 px’e kadar çıkabilmektedir.
Render Nasıl Yapılır?
Render almak için bir 3D çizim programı ve bir 3D render programı gerekmektedir. Tabi ki en çok gereken şey bir fikirdir. Fikrinizi veya projenizi 3 boyutlu olarak modelledikten sonra üzerine kaplamalarını atamanız gerekmektedir. Kaplamalar kimi zaman bir renk kimi zamansa bir doku olabilir. Ayrıca bu kaplamaların şeffaflık veya ışıma gibi de özellikleri vardır. Bütün bu özellikler birleştikten sonra ortaya çıkan şeye render malzemesi denir. Ardından malzemeleri de atanmış bu modeli bir sahneye yerleştirip renderını alabilirsiniz.
Video Render Ne Demek?
Video render animasyon olarak hazırlanan renderlara denir. Video render çıktısı mp4 veya avi gibi bir video formatında olur. Video çıktılarının da aynı görsel render çıktılarında olduğu gibi çözünürlük ayarı vardır. Full HD video renderlarında da 1920 x 1080 px çözünürlüğe sahiptir ancak gelişen teknoloji ile artık genelde video render çıktıları 4K alınmaktadır. Video renderların bir diğer ayarı ise FPS ayarıdır. FPS frame per second yani bir saniyedeki kare sayısı demektir. Bu ayar ile her bir animasyon saniyesi kaç adet görselden oluşacak onu seçersiniz. Bu değer yükseldikçe video kalitesi de artar.
3D Modelleme Programları
3D görselleştirme veya spesifik olarak mimari görselleştirme işlemlerinde render almak için öncelikle renderı alınacak olan modele ihtiyacınız vardır. Bahsi geçen 3d modelin oluşturulduğu programlara da 3d çizim programları denir. 3D çizim programlarını kullanarak aslında her nesneyi teknik olarak modelleyebilirsiniz ancak 3d çizim programlarının çıkış amaçlarına göre daha kolay olarak yaptığı işler ve daha uzun yoldan yaptığı işler olabilir. Mesela SketchUp programında bir bina modellemek çok pratikken bir koltuk modellemek hiç pratik değildir. Gelin bu farkları ve programlar hakkında merak ettiğiniz diğer konuları inceleyelim.
Burada incelemeye başlamadan önce dipnot olarak vermem gereken çok önemli bir bilgi var. 3D görselleştirme işlemlerinin sonuçlarının güzel çıkabilmesi için yapılması gereken bir dizi iş vardır ve modelleme bunlardan sadece bir tanesidir. 3D modelleme tabi ki mimari görselleştirme başta olmak üzere her türlü 3D görselleştirme işleminin en önemli aşamalarından bir tanesidir ancak tek değildir. Modellemenin yanı sıra malzeme ve kaplama ayarları, ışık ayarları, kamera ayarları gibi görselleştirme bölümüne ait ayarlarda mevcuttur.
3D modelleme kısmına geldiğimizde ise hangi 3D modelleme programı kullanılmış olursa olsun çizimin temiz olması önemlidir. Burada temiz çizimden kastımız bütün ön yüzeylerin gerçekten öne bakıyor olması, köşe noktalarının birbirlerine tam bağlanması ve yüzeyleri oluşturan köşe noktalarının gerçekten aynı düzlem üzerinde durması gibi detaylar vardır. Gelin sizi daha fazla sıkmadan 3D modelleme yapmak için kullanılan programlar nelermiş ve bu programların avantajları ve dezavantajları nelermiş birlikte bakalım.
SketchUp
SketchUp 3Ds Max veya Cinema 4D gibi sektörün liderleri arasında yer alan programlarda yıllarca sonra kervana katılmıştır. Ancak çok belli bir amaca hizmet ederek girdiği sektörde hızlı bir şekilde merdivenleri tırmanarak kendi konusunda lider konuma gelmiştir. Burada bahsettiğimiz konum ise mimari modelleme. Şu anda render anlamındaki eksikliklerine rağmen SketchUp programı mimari modellemede en pratik ve güzel sonuçları veren programdır. Tabi ki SketchUp programı sadece mimari çizimler için kullanılmazlar. Her türlü 3d modellemeye uygundurlar ancak mimari modellemede çok pratik komutlara sahip olduğu için sürekli 3d mimari modelleme konusunda ki yeteneklerinden bahsediyorum.
Eksiklik olarak render almaktaki sorunlarından bahsetmiştim şimdi biraz daha açalım. Aslında 3d çizim programları ve render programları birbiri ile çalışan programlar olmak ile beraber bir yandan da birbirlerinden bağımsız programlardır. Ancak vray veya corona gibi plugin olarak yani ana programa eklenti olarak çalışan render programları nedense bir türlü SketchUp ile uyumlu bir çalışma zemini yaratamadılar. Bir çizimi SketchUp ile modelleyip ardından vray ile SketchUp üzerinde aldığınız render ile aynı modeli 3Ds Max programına SketchUp’tan export edip, 3Ds max programı üzerinde render aldığınızda tamamen farklı kalitede sonuçlar çıkıyor.
Vray gibi render programları DOS dönemine kadar dayanan köklü programlardır ve aynı döneme dayanan 3Ds Max ve Cinema 4D gibi köklü programlarla nasıl çalışacaklarını yıllar içerisinde öğrenmişlerdir. Yeni nesil diye adlandırabileceğimiz SketchUp gibi çizim programlarına uyum sağlayamamaları da büyük ihtimalle bundandır. Ancak bu SketchUp ta iyi render alınamayacağı anlamına gelmiyor mesela Lumion gibi özellikle mimari render alma konusunda başarılı yeni nesil render programları SketchUp ile muhteşem bir uyum içerisinde çalışıyorlar. Yani 3d mimari çizimler konusunda son derece başarılı SketchUp programı yine mimari görselleştirme konusunda son derece başarılı Lumion render programı ile bu kadar uyumlu olduğuna göre SketchUp ve Lumion ikilisi ile pratik ve kaliteli mimari görselleştirme hizmetleri üretmek mümkündür.
SketchUp genelde mimarlar ve cephe tasarımcıları tarafından kullanılır. Ayrıca mobilya tasarımcıları da son zamanlarda SketchUp kullanmaya başladılar.
Evet SketchUp programı artık ücretli. Eskiden sadece PRO sürümü ücretli olan SketchUp artık online kullanımlar haricinde tamamen ücretli bir hale geldi. Ülkemizde SketchUp satışlarını FGA firması yapmaktadır ve SketchUp fiyatlarını incelemek veya SketchUp programını satın almak isterseniz bu bağlantıyı tıklayarak satış sayfasına ulaşabilirsiniz.
Evet SketchUp programının öğrenci sürümü vardır ancak öğrenci sürümü de ücretlidir. Sadece ücretler profesyonel kullanım ücretlerine göre çok daha uygundur. SketchUp öğrenci sürümü kullanabilmek için bir üniversitede öğrenci olmak şarttır. Aynı zamanda bu sürüm ile üretilen içeriklerin ticari olarak kullanımı yasaktır.
SketchUp programında modelleme yapmayı temel seviyede öğrenmek sadece bir kaç saatlik emek isteyen ve kolay bir süreçtir ancak SketchUp programında modelleme yeteneklerinizi geliştirme süreci siz emekli olana kadar sürebilecek uzun bir süreçtir. Yani temel modelleme yetenekleri çok kolaylıkla kazanılabilir ancak uzmanlaşmak zaman alacaktır. SketchUp öğrenmeye başlamak için RT Akademi sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.
Birçok 3D modelleme programlarında olduğu gibi SketchUp programında da render almak için ayrı bir render programına ihtiyacınız vardır. Neredeyse bütün render programları SketchUp üzerinde çalışabilmektedir. Ancak SketchUp programında yapılan modellerin en sorunsuz render çıktılarını Lumion veya D5 Render gibi yeni nesil render programları sağlamaktadır.
SketchUp resmi olarak Türkçe sürümü olan bir program değildir ancak bazı 3rd party uygulamalar veya sistem dosyalarının bireysel olarak hazırlanmış kopyaları kullanılarak Türkçe’ye çevrilebilmektedir. Burada programların veya ilgili dosyaların yaptıkları işlemler, SketchUp programının sistemde kayıtlı metinlerini kopyalayıp Türkçe’ye çevirip tekrar programa tanıtmaktır. Bu tür bir modifikasyon yaptığınızda bilgisayarınız veya kullandığınız programlar risk taşımaya başlarlar.
3Ds Max
3Ds Max Microsoft Windows işletim sisteminden bile eski bir programdır. Henüz Windows işletim sistemleri yokken 3Ds Max programı DOS işletim sistemi üzerinden hizmet vermekteydi. Bu sebepten dolayı program adeta bir bilgi deposu. Yazılım sektörünün bütün gelişmelerini birebir yaşamış ve sindirmiş olan 3Ds Max programı ile modellenemeyen herhangi bir çizim başka bir programda da modellenemez diyebiliriz. Ancak her şeyi modellemeye olan bu yatkınlığı 3Ds Max programı üzerinde bazı dezavantajlarda yaratıyor.
3Ds Max programı ile her şeyin modellenebilir olması özel konularda modelleme yapılırken pratik olmamasına neden olabiliyor. Mesela mimari çizimlerde çok pratik olduğundan bahsettiğimiz SketchUp programını rakip olarak ele alalım. Mimari bir çizim yaparken özellikle ana kütlenin modellenmesi SketchUp programında dakikalar içerisinde bitebilirken 3Ds Max programı üzerinde saatler hatta günler alabiliyor. Ancak bu bina üzerinde eğer oymalı veya desenli ferforjeler gibi detaylar varsa bu seferde SketchUp programı yetersiz kalmaya başlıyor.
Her 3d çizim programının farklı noktalarda başarılı olmalarından dolayı biz 3D tasarım yapanlar genelde programları beraber kullanıyoruz. Mimari 3D çizim yaparken ben öncelikle kaba kütleyi SketchUp üzerinde tamamen ölçülü olarak hazırlıyorum. Ardından süsleme ve görselleştirme işlemleri için bu dosyayı 3Ds Max programına gönderiyorum. 3Ds Max programında da süslemeleri bitirdikten sonra eklenti olarak 3Ds Max programına kurduğum vray render motoru ile mimari görselleştirme işlemlerini sonlandırıyorum. Ne kadar fazla programa hakim olursanız o kadar hızlı ve kaliteli sonuçlar alırsınız.
3D artist olarak anılan bütün 3 boyutlu model tasarımcıları 3Ds Max programını kullanırlar.
3Ds Max programı yıllık olarak faturalandırılır ve 2022 Aralık itibariyle yıllık en uygun paketi KDV dahil 35.000 TL’dir. 3 Yıllık peşin alımlarda bu fiyat 97.500 TL civarlarına kadar inmektedir.
3Ds Max 2023 programını son bir kaç yıl içinde üretilen neredeyse bütün ekran kartları ile kullanılabilir ancak karmaşık modeller yapmak için ekran kartınızın da iyi olması gerekmektedir. Bu sebeple en az gereksinim olarak değil fakat önerilen ekran kartları için NVidia RTX A2000 serisi veya daha üstü ekran kartlarını öneririm.
SketchUp programının aksine 3Ds Max programı ilk komutların öğrenilmesi aşamasında bile karışık gelebilecek bir arayüze tasarımına sahiptir. Öğrenmesi kolay değildir ancak zorda değildir. Çalışmalara başladıktan sonra henüz ilk günde bazı sonuçlar almaya başlayabilirsiniz ancak bir koltuğu tamamen kendi bilginizle modelleyebilir hale gelmeniz bir kaç haftalık sıkı bir çalışma gerektirecektir. 3Ds Max programında bütün komutları bilen ve kullanan bir kişiye rastlamak pek mümkün değildir.
Corona veya Vray render programları 3Ds Max için en uygun render programlarıdır. Bu iki programın karşılaştırmasını yazımızın devamında bulabilirsiniz.
Hayır 3Ds Max programının Mac için bir versiyonu henüz yayınlanmadı.
Cinema 4D
Cinema 4D programı da 3Ds Max programı kadar eski bir programdır. Cinema 4D modelleme teknikleri olarak da 3Ds Max programına son derece benzer. Cinema 4D çıkış amacı daha çok animasyon üretmek olan bir programdır. Bu sebeple kendi bünyesinde bulundurduğu bir render motoru ile daha pratik bir render alma deneyimi sunuyor. Bahsi geçen render motoru Vray veya Corona render programları kadar detaylı hesaplamalar yapmıyor ancak yine de son derece tutarlı sonuçlar veriyor. En önemli özelliği ise bu tutarlı sonuçları çok kısa bir süre içerisinde veriyor olması.
Hayır Cinema 4D ücretli bir programdır.
Her türlü 3d modelleme ve görselleştirme işleri için uygundur ancak daha çok animasyon yapımı için kullanılır.
Cinema 4D programında başka bir render programına ihtiyaç duymadan bünyesindeki render motoru ile animasyon yapmak mümkündür. 3D modelleme işlemleri bittikten sonra program ekranının altında yer alan zaman çubuğu kullanılarak modellere hareket verilir. Ardından MP4 gibi video formatlarından bir tanesi seçilerek render alınır. Cinema 4D programı render işlemleri tamamlandığında animasyon çıktısını verir.
Bu biraz pilav mı makarna mı diye sormaya benziyor. İkisinin de kendisine göre avantajları ve dezavantajları vardır. Vray gibi bir render motoru kullanacaksanız ikisinde de aynı çıktı sonuçlarını alırsınız. Hangisi size daha pratik geliyorsa veya hangisine daha alışkınsanız onu kullanmanızı öneririm.
Cinema 4D programının arayüz tasarımı 3Ds Max programına göre daha kolaydır ancak işlemler kısmına girdiğinizde 3Ds Max programında pek bir farkı olmadığını görürsünüz. Kısaca öğrenmesi zevkli fakat SketchUp kadar kolay olmayan bir programdır.
Cinema 4D kendi bünyesinde render motoru bulundurmaktadır. Başka bir render programı yüklemeden Cinema 4D programı ile render almanız mümkündür. Bunun yanında farklı bir render programı kullanmak isterseniz Cinema 4D programı buna da izin vermektedir.
Blender 3D
Blender 3D programı özellikle sevimli çizimler ile özdeşlemiş bir 3d çizim programıdır. Blender 3D ile kısa animasyonlar veya ilgi çekici 3D ikonlar yapmaya başladığınızda kendinizi bir daha durduramayabilirsiniz. Aynı zamanda Blender 3D çizim programı tamamen ücretsizdir ve bir heykeltıraş gibi karakter modellemenize izin verdiği için karakter tasarımcıları tarafından en çok tercih edilen 3d çizim programlarından bir tanesidir. Rakipleri arasında Maya çizim programı bulunmaktadır ve ikisinin de kendilerine göre bazı avantajları ve dezavantajları bulunmaktadır. Ancak Blender 3D çizim programının tamamen ücretsiz olması onu öne çıkartmaktadır.
Toggle content goes here, click edit button to change this text.
Toggle content goes here, click edit button to change this text.
Toggle content goes here, click edit button to change this text.
Toggle content goes here, click edit button to change this text.
Toggle content goes here, click edit button to change this text.
Toggle content goes here, click edit button to change this text.
Render Programı
Render programı kısmına geçmeden ve render alabilmek için öncelikle render alınmak istenen şeyin 3 boyutlu modellenme işlemlerinin yapılması gerektiğinden bahsettim ve bu işlemler için kullanılabilecek 3d çizim programlarını tanıttım. Şimdi 3D modelleme işlemleri bittikten sonra render alabilmek için neler yapmak lazım ve hangi programları kullanarak render alabiliriz bunlardan bahsedelim. Öncelikle render programları genel kurulumları gereğince iki ayrı kategoriye ayrılırlar. Bunlardan ilki pluginler ve ikinci ise programlardır.
Render pluginleri tek başlarına çalışamayan program tipleridir. Bu programları kullanabilmeniz için bilgisayarınızda yüklü bir 3d çizim programı olmalıdır ve bu pluginler sadece bu 3d çizim programı açıkken kullanılabilirler. Bu pluginlerin basit yada daha az kaliteli sonuç veren render motorları olduğu anlamına gelmez. Hatta tam tersi olarak şu an piyasada adı en çok anılan ve en köklü geçmişe sahip iki render motorundan vray ve corona render motorları birer plugindir. Bu programları yazının devamında ayrıntılarıyla inceleyeceğiz.
Render programları ise tek başlarına çalışabilen ve bir çok farklı formatın renderını alabilen programlardır. Bu tür programların geliştirilmesi ve yaygınlaşması sadece son 10 yıla dayanıyor. Bu da bu programların kalitesiz olduğu anlamını taşımıyor. Yeni nesil diye adlandırabileceğimiz bu programlar tamamen farklı hesaplama teknikleri kullanıyorlar ve bu sayede özellikle animasyonları çok daha kısa sürede hazırlayabiliyorlar. Hatta güçlü bir bilgisayar kullanıyorsanız gerçek zamanlı olarak renderın içerisinde gezmeniz bile mümkün diyebilirim.
Yeni çıkan Lumion 2023 veya D5 gibi programlar ile artık gerçekten işin rengi iyice değişmeye başladı. Artık 3 boyutlu modelleme ve 3 boyutlu görselleştirme işlemlerinin hem yapımı çok daha kolaylaştı hem de sonuçları çok daha gerçekçi olmaya başladı. Ayrıca sadece görselleştirme işi için özel olarak tasarlanmış bu programların yanında oyun motorları da 3D görselleştirme alanında hizmet vermekte. Bir çok oyun motoru kullanılarak profesyonel anlamda 3D görseller oluşturulmaya da başlandı.
Vray
Listenin başında tabi ki Vray var. Vray Windows işletim sisteminden bile eski bir render motorudur. 3Ds Max ve Cinema 4D gibi geçmişleri çok eskiye dayanan 3D çizim programlarına hizmet vermek için yazılan Vray günümüzde de bahsi geçen programlarda en çok kullanılan render motorudur. Vray ve Corona render motorları eski nesil olarak adlandırdığım arama motorlarıdır. Çok kapsamlı hesaplamalar yaparlar ve kesinlikle gerçeğe en yakın sonuçları verirler. Vray render motorunun corona render motorundan ayrıldığı yer ise render ayarlardır.
Vray render motorunun çok kapsamlı hesaplamalar yapması bazı durumlarda ihtiyacımızdan fazla bir kalite için gereğinden fazla bir zaman harcamamıza neden olabilir. Bu sebeple vray render motoru çok karmaşık ve tamamen kişiselleştirilebilen render ayarları bölümü yapmıştır. Bu bölümde seken ışığın kalitesinden direk gelen ışığın kalitesine veya nesnelerin üzerindeki her bir desenlerin kameraya yakınlığına göre ne kadar detaylı hesaplanacağına varana kadar ayar yapılabilir. Aşağıdaki render nasıl alınır bölümünde bütün örnekleri vray üzerinden vereceğim için şimdilik sorulara geçiyorum.
Vray 3d modellerin fotoğraf gerçekçiliğinde renderlarını almak için kullanılır.
Vray başta 3Ds Max, Cinema 4D ve SketchUp olmak üzere bütün popüler 3d modelleme programları ile kullanılabilir.
Vray’in efekt paketlerini de içeren V-Ray Premium paketinin Aralık 2022 itibariyle Türkiye satış fiyatı 12.000 TL + KDV’dir.
Vray’in öğrenci sürümü vardır ancak ücretsiz değildir. V-Ray öğrenci sürümü 2.450 TL + KDV fiyat ile satılmaktadır.
Vray yükleyebilmek için öncelikle bir tane 3D modelleme programına ihtiyacınız vardır. Daha sonra vray programını satın aldığınız platform üzerinden hangi 3d modelleme programında çalıştırmak istiyorsanız o programın ilgili kurulum dosyalarını indirerek kurulumu yapabilirsiniz.
Vray kurulacağı 3d çizim programlarına göre değişmekle beraber yaklaşık 9 GB disk alanına ihtiyaç duyar.
Corona
Corona render motoru ile Vray render motoru bir çok açıdan birbirlerine son derece fazla benzeyen iki render motorudur. Corona render motoru ile vray render motoru render ayarlarının karmaşıklığı aşamasında birbirlerinden ayrılırlar. Corona render motorunun render ayarları çok yüzeyseldir. Basitçe renderı kaliteli mi yoksa daha yüzeysel mi almak istediğinizi seçersiniz fakat ince ayar yapamazsınız. Bu sebepten dolayı da 3d görselleştirme işine yeni başlayanlar tarafından sıklıkla tercih edilirler. Yalnız ayarların bu kadar kolay olması biraz kaliteli bir renderı sınırlı bir sürede almak istediğinizde problem çıkartmaktadır. Çünkü ince ayar yapamadığınız için kaliteli ayar sekmesini seçip rendera bastığınızda render süresi çok uzayabilir.
Corona her türlü 3D modelin görselleştirilmesi için kullanılabilir.
Corona bilinirliği yüksek bütün 3d çizim programları ile birlikte kullanılabilir.
3 Bilgisayara yükleyebileceğiniz en düşük Corona paketi 5.100 TL + KDV fiyatına satılmaktadır.
Hayır öğrenci sürümü yoktur fakat 45 günlük deneme sürümü vardır.
Öncelikle Corona render programını yüklemek için bilgisayarında bir tane 3d çizim programı yüklü olması gerekmektedir. Daha sonra bu programa uygun plugini Corona programını satın aldığınız platformdan indirip bilgisayarına kolayca kurabilirsiniz.
Corona çok küçük bir programdır hard diskinizde 1 gb’tın altında bir alan kaplar.
Lumion
Lumion programı diğer yeni nesil render motorlarından bir tanesidir. Program olarak çalışır ve başka bir programa ihtiyaç duymaz. Hesaplama yöntemleri geleneksel programlara göre çok daha yüzeyseldir ancak sonuçlar özellikle animasyonlarda çok iyidir. Resimlerde gölgeleme ve canlılık ile ilgili eksikleri vardır ancak özellikle mimari animasyonlarda bu tür eksiklikler hiç göze batmamaktadır. Lumionun hesaplamalarda daha yüzeysel yöntemler kullanmasının sebebi teknik yetersizlikler değildir. Hesaplamaları bu şekilde yapıyor olmasının sebebi çok daha kısa sürede çok daha az işlemci gücüyle sonuç verebilmektir.
Lumion teknik olarak bütün 3d modellerin renderlarının alınmasında kullanılabilir ancak genelde mimari animasyon hazırlamak için kullanılır.
Lumion vray ve corona render motorları gibi plugin şeklinde bir render motoru değildir. Lumion kendi başına çalışabilen bir render programıdır. Ayrıca Lumionun çalıştırabildiği 3d model formatları bütün adı bilinen 3d çizim programları tarafından export edilebilen formatlardır.
Lumion standart ücreti 25.000 TL + KDV olup, Lumion PRO ücreti 70.000 TL + KDV dir.
Evet, öğrenci belgenizi internet sitesi üzerinden gönderdiğiniz takdirde Lumion programını ücretsiz olarak edinebilirsiniz. Lumion öğrenci sürümü kullandığınızda çıktılarda öğrenci sürümü ibaresi görülecektir.
Lumion başka bir programa ihtiyaç duymadan sadece kurulum dosyasını tıklayarak kurulabilir.
Lumion 12 programı kurulum için 40 GB disk alanına ihtiyaç duyar.
D5 Render
D5 Render programı henüz geliştirme aşamasında olan ve Lumion’a son derece benzeyen bir programdır. Programın şu anda en büyük avantajı ücretsiz olmasıdır. Programın Pro versiyonu da vardır ancak pro versiyonun farkları sadece teknik destek, online kütüphane ve widget eklentisini içermektedir. Yani ücretsiz versiyonunda herhangi bir kısıtlama olmadan program kullanılabilmektedir. Tabi ki bu bir süreç meselesidir. Bir süre sonra özellikle Lumion programına daha rakip olabilecek bir hale geldiğinde muhtemelen ücretli olacaktır.
D5 Render 3D çizim programları tarafından modellenmiş modellerin görselleştirilmesine yarar.
D5 Render programı tek başına çalışabilir ancak öncelikle çizimin başka bir program tarafından yapılmış olması gerekmektedir.
D5 Render programı genel olarak ücretsizdir ancak küçük bazı avantajların sunulduğu pro paketi de mevcuttur. Pro paketler yıllık olarak satılmakta ve yıllık peşin ödenmesi durumunda 360$ ücreti olmaktadır.
D5 Render Nvidia GTX 1060 serisinden itibaren çalışabilmektedir ancak önerilen en düşük ekran kartı Nvidia RTX 3090 ti dir. Yani programı 1060 ile açabilirsiniz ancak aktif kullanabilmek için çok iyi ekran kartlarına ihtiyacınız vardır. İşlemci için ise Intel i5 – 11400 serisi programı çalıştırsa da yine önerilen işlemci i9-12900k’dır. En az 32 GB Ram ile çalışan program 128 GB Ram’e sahip olmanızı önermektedir.
D5 Render resmi internet sitesi üzerinden ücretsiz olarak indirebileceğiniz kurulum dosyasını çift tıklayarak programı bilgisayarınıza kurabilirsiniz.
D5 Render kurulum dosyası 750 mb’tır ancak bilgisayarınızın hard diskinin üzerinde 2 GB boş alanınızın olmasını öneririm.
Gerçekçi Render Nasıl Alınır?
Gerçekçi render almak için iyi bir modele, iyi malzemelere, iyi render ayarlarına ama her şeyden önemlisi doğru ışıklandırmaya ihtiyacınız vardır. Bu bölümde 3D görselleştirme yapılırken ışıklar nasıl konumlandırılır, hangi durumlarda hangi ışık tercih edilmelidir, ışık ayarları nelerdir gibi konulara eğileceğiz. Aynı zamanda gerçekçi malzeme yapmanın küçük hilelerine göz atacağız. Teknik olarak tabirlerde ufak tefek farklılıklar olsa da genel olarak kullanılan tabirler bütün programlarda aynıdır. Ben örnekleri Vray programı üzerinden vereceğim. Hadi başlayalım.
Render Ayarları
Render ayarlarınız yetersizse istediğiniz kadar iyi bir model ve sahne hazırlayın iyi bir sonuç almanız mümkün değildir. 3D görselleştirme yapıldığında aldığınız sonuçların çözünürlüğü, keskinliği ve ışıklarının hesaplanma hassasiyetleri gibi konular ayarlar kısmında yapılır. Bu yüzden öncelikle ayarlardan başlamayı doğru buldum. Ayarları kullanarak çözünürlükten, ışık kalitesine kadar bir çok farklı konuyu nasıl değiştirebileceğimizi ve kısa sürede nasıl iyi kalitede renderlar alabileceğimizi göreceğiz.
Genel ayarlar menüsünün içerisinde Resoulation bölümünün altında width ve height olarak iki kutucuk görürsünüz. Bu kutucuklar çıktının eni ve boyu kaçar piksel olacak bunu yazar. Hemen bu kutucukların altında ayrıca bir kilit işareti bulunur. Bu kilit işareti basılı ise o anki en / boy oranı hep korunacak demektir. Yani siz 200 genişlik ve 100 yükseklik değerleri varken kilitlemişseniz genişlik değerini 1.000 yaptığınızda otomatik olarak yükseklik değeri de 500 olacaktır. Ayrıca açılır menüyü kullanarak daha önce kaydedilmiş olan hazır en boy seçeneklerinden bir tanesini de seçmeniz mümkündür.
Vray üzerinden örneklendirme gerekirse 3 ayarın kritik önemi vardır. İlki Image Sampler sekmesinin altından Type seçeneğini Bucket olarak belirlemektir. Bu sayede bir seferde ancak sizin seçtiğiniz hassasiyette hesaplamalar yaparak 33d görselleştirme işlemlerini sonuçlandıracaktır. Bu seçeneği seçmeniz ile birlikte Bucket Image Sampler seçeneği açılacaktır. Bu seçeneğin altında da min subdivs ve max subdivs seçenekleri mevcuttur. Burada hesaplamalar yapılırken en az hassasiyet ve en çok hassasiyet seçenekleri ayarlanır.
En az hassasiyet dediğimiz bölümler tahmin edebileceğiniz gibi kameradan en uzak yerlerdir. En hassas bölümler ise kameraya en yakın yüzeylerdir. Bu aşamada diyelim ki sizin için sadece kameraya en yakın bölgedeki nesnelerin kalitesi önemli. Bu durumda min subdivs seçeneğini 1 yapıp max subdivsi istediğiniz kadar artırabilirsiniz. Aynı zamanda hesaplanan yüzeylerin üzerinde nokta nokta kirlilikler olmaması için Noise Reduction seçeneğinin hassasiyetini düşürmeniz gerekmektedir. Varsayılan olarak 0,01 seçeneği ile gelen bu seçenek 0,0025 e kadar düşürüldüğünde özellikle mimari görselleştirmede çok güzel sonuçlar alacaksınızdır.
İkinci değiştirmeniz gereken seçenek ise Global Illumition tabının altındaki Primary Engine seçeneğidir. Bu seçenekte varsayılan olarak yer alan Brute force seçeneği yerine Irradiance Map seçeneğini tercih etmenizi öneririm. Bu sayede light cahce denilen ışık hesaplarını çok daha kontrollü olarak yapabilirsiniz. Yine subsivs seçeneğini göreceksiniz. Ayrıca hesaplamaların kaç kere yapılması istediğinizi seçebilir ve sample yani örnek sayısını belirleyebilirsiniz.
Son olarak bir alt sekmede yer alan Light Cache seçeneği ile final ışık çıktısının örnek boyutunu ve subdivs miktarını belirleyebilirsiniz. Burada unutmamanız gereken en önemli konu subdivs seçenekleri büyüdükçe kalite artar diğer yandan sample size seçenekleri yani örnek boyutlarının seçenekleri küçüldükçe kalite artar. Bunu anlamakta son derece kolaydır. Bir tanesi ışıktaki yüzey sayısını sorarken bir diğeri de hesaplanacak yüzeylerdeki hesaplanacak birim alanın boyutunu sormaktadır. Bu boyut ne kadar küçükse çıktı o kadar net olacaktır.
Global illumition tabirinin tam Türkçe karşılığı küresel ışıklandırmadır. Bunun anlamı ise ışık kaynaklarından çıkan ışık ışınlarının nesnelere çarptıktan sonra değişerek ışıma yöntemiyle tekrar diğer nesnelere çarpması ve bu vesileyle dolaylı aydınlatma sağlamasıdır. Eğer küresel aydınlatma olmadan bir görselleştirme işlemi yaparsanız ışığın direk çarpmadığı her nokta mutlak karanlık değeri ile geri döner. Hemen bir örnekle durumu dahi iyi açıklayalım. Eğer görselleştirme işlemini yapacağınız yer bir odaysa ve bu odanın da tek bir penceresi var ve ışık kaynağı olarak sadece güneşi kullanıyorsanız görselleştirme işlemi sonucunda nasıl bir görüntü görmeyi beklersiniz?
Pek çoğunuzun odanın genelinde loş bir ışık ve pencereden içeriye güneşin direk vurduğu bölgede çok parlak bir ışık görmeyi bekleyeceğini duyar gibiyim. Eğer küresel aydınlatma seçenekleriniz açıksa aynen düşündüğünüz sonuç gibi bir sonuç alacağınızda garantidir. Diğer yandan eğer kapalıysa göreceğiniz tek şey pencerenin önünde yamuk dört kenar şeklinde bir aydınlık olacaktır. Bunun sebebi güneşin direk sadece bu bölgeye vurabiliyor olmasıdır. Buradan seken ışıklar ikinci kez hesaplanmazsa göreceğimiz tek görüntü bu olur.
Küresel ışıklandırma açıksa bu seferde kaç kere sekeceğinin önemi devreye giriyor. Eğer seçenekler kısıtlı ise sadece ışık bir kez seker. Şimdi bu durumda da duvarların beyaz ve parenin kahverengi olduğunu düşünelim. Kahverengi yüzeyden yansıyan bu ışık bütün beyaz duvarları kahverengiye boyayacaktır. Ancak bu değeri artırdıkça duvarlarda birbirlerine yansıyacaktır ve duvarlarda olması gerektiği gibi hafif bir kahverengilik olacaktır. Ayrıca gölgelerde çok daha isabetli bir biçimde hesaplanacaktır.
Bunun birkaç sebebi olabilir. En yaygın sebep bir ışık kaynağının olması gerektiğinden çok daha yüksek bir değerle bir yüzeye yakın olmasıdır. Bu tip durumlarda ışık kaynağını duvardan uzaklaştırmalı veya ışık değerini azaltmalısınız. Diğer bir sebebi kameranızın ISO gibi parlaklığı ayarlayan ayarlarından bir tanesi çok ışık almaya yönelik ayarlanmış olabilir. Bu durumda biraz kameranın ışık alma ayarlarını kısarak işi çözebilirsiniz. Son olarak genel ışıktan memnun olup sadece patlamadan memnun değilseniz render alınırken açılan pencerenin sağından artı düğmesine basarak exposure katmanı ekleyebilirsiniz. Exposure katmanının içerisinde hem genel aydınlığı hemde ışık patlamalarında olduğu gibi maksimum parlaklığı ayarlama şansınız olacaktır.
Işık azlığı veya render ayarlarındaki cimrilik buna neden olabilir. Çözüm için ışığı artırabilir, ayarları hassaslaştırabilir veya render elements olarak render denoiser ekleyebilirsiniz.
Kamera ayarlarınız ışık almaya karşı dirençli olacak şekilde yapılmış olabilir. Fiziksel kameralarda olduğu gibi ISO, shutter speed veya enstantane değerleri gibi değerleri kontrol ederek problemi çözebilirsiniz. Eğer sorun bunlardan bir tanesinde değilse o zaman büyük ihtimalle render ekranında yer alan katmanlardan bir tanesi kullanılarak karartılmıştır. Exposure katmanını açıp içinden brightness değerine bakarak sorunu çözebilirsiniz.
Kamera Ayarları
3D çizim programlarındaki kamera ayarları fiziksel hayattaki fotoğraf makine ayarları ile birebir aynıdır. Size önerim gerçekten fotoğraf çekmeyi öğrenmeniz. İyi 3d görselleştirme yapmak iyi kamera kullanmayı gerektirir. Kamera ayarlarında Iso, enstantane, diyafram, beyaz ayarı, sıcaklık ayarı ve lens düzeltme gibi bir çok ayar vardır. Hepsini bu yazı içerisinde anlatmam mümkün değil ancak olabildiğince fazla soruya cevap verebilmek için en sık sorulan soruları sizler için derlerdik. Hadi cevaplara geçelim.
Kamera ayarlarından perspektif ayarlarına girerek buradaki değerlerin ne olduğunu kontrol edin. Değerler 0 olarak görünüyor olabilir ancak eğer Auto Vertical Tilt Correction seçeneği seçili ise yine görüntünüz yamuk çıkabilir. Bu seçenek perspektif etkisini yok ederek dikey çizgilerin düz çıkmasına neden olur. Bu sayede çıktılar göz hizasında bir kameradan alınırsa çok güzel bir görüntü çıkar. Ancak kuş bakışı bir görüntü bu seçenek ile alınmayı çalışılırsa bina bütün formunu kaybedecektir.
Bu kameranın sıcaklık ayarı ile ilgili bir sorundur. Kameranın sıcaklık ayarı soğudukça renderlar mavi ısındıkça kırmızı çıkmaya başlarlar.
İki ihtimalden dolayı bu sorun yaşanabilir. Birincisi render ayarları çok zayıf olabilir ikincisi ise depth of field yani derinlik hissi seçeneği açıktır. Derinlik hissi seçeneği açıkken odak noktası doğru bir yer olarak seçilmediyse yanlış yer netleştirilip yanlış yer bulanıklaştırılabilir.
Animasyon hazırlar gibi bir araca yüksek hız verilip resim şeklinde görselleştirme yapılırsa araç gidiyor gibi görünecektir. Ancak bu hareketin görülebilmesi için render ayarlarından veya kamera ayarlarından motion blur seçeneğinin açılmış olması gerekmektedir.
Render Işık Ayarları
Render ışık ayarları gerçekçi 3d veya spesifik olarak mimari görselleştirmenin anahtar noktasıdır. Mimari görselleştirme yapılırken doğru şekilde aydınlatılmış gökyüzü ve iç ışıklar ile kötü bir model bile çok güzel gösterilebilir.
Işık renkleri direk color seçeneğinden değiştirilebileceği gibi temperture yani sıcaklık değerleriyle de değiştirilebilir.
Vray ışıkların şiddetini ayarlamak için multiplier seçeneğini kullanmaktadır.
Spot ışık 3d çizim programlarında IES light olarak geçer. IES lighttan çıkacak ışık huzmelerinin şeklini belirlemek için IES uzantılı özel resim dosyalarına ihtiyacınız vardır. Bu tip dosyalar internette bedava olarak bolca bulunmaktadır.
Gerçekçi gökyüzü yapabilmek için Dome Light denilen bir ışıklandırma tipi kullanılmalı ve bu ışık tipinin renk bölmesine renk yerine bitmap dosyası atılması gerekmektedir. Bu bitmap dosyası küresel olarak çekilmiş ve HDRI formatında kaydedilmiş bir fotoğraf olmalıdır.
Yerleştireceğiniz ışığın invisible seçeneği seçili olursa ışık kaynağından ışık çıkacaktır ancak ışık kaynağının kendisi görünmeyecektir.
Bazı durumlarda ışığın etrafını aydınlatmasını isteriz ancak yansıyan yüzeylerde görünmesini istemeyiz. Bu durumlarda ışığın içerisinde ki reflection seçeneğinin tikini kaldırırsanız artık bu ışık yansımalarda çıkmayacaktır.
Render Malzeme Ayarları
Malzeme ayarları genel olarak renk, yansıma, geçirgenlik ve ışıma değerleri ile yapılır. Bu değerlerin tamamına bir renk atanabileceği gibi aynı zamanda bitmap dosyası da atılabilir.
Malzemenin diffuse kanalına direk bir renk veya resim dosyası atayarak malzemeyi renklendirebilirsiniz.
Malzemenin reflection değerini değiştirerek yansıma ve dolayısıyla parlaklık değerini değiştirebilirsiniz.
Malzemenin geçirgenlik değeri rafraction değeridir. Bu değeri beyaza olabildiğince yaklaştırarak cam yapmak mümkün. Bu camın yansımasını artırmak için reflection değerini artırmak gerekecektir. Daha sonra fog color seçeneği ile cama renk verilebilir.
Malzemenin rengini koyu gri olarak ayarladıktan sonra reflection değerini artırarak veya metalness değerini artırarak metal malzeme yapmak mümkündür.
Bu tür girintili çıkıntılı yüzeyler yaratmak için vray fur gibi özellikler kullanılabileceği gibi displacement kanalına resim atılarak da yapılabilir.
Ahşap malzeme yapmak için diffuse kanalına bir ahşap deseni atmak gerekmektedir. Ayrıca bump kanalına atılan ahşap dokusu gerçekçiliği iyice artıracaktır.
Render Hizmeti
Render hizmeti almak istiyorsanız tabi ki bir 3D tasarımcı kadar fazla bilgi sahibi olmanıza gerek yoktur ancak yine de bu konuda genel kültür seviyesinde bilgi sahibi olmanız gerekmektedir. Böylelikle yaptırmak istediğiniz işi daha iyi anlatabilir taleplerinizi daha sağlıklı oluşturabilirsiniz. Bu yazımız 3D tasarım işine yeni girecek tasarımcı arkadaşlarımıza bir fikir vermek ve bu sektörden hizmet almak isteyecek kişilere genel bilgilendirme yapmak üzere hazırlandı. Render hizmeti almak için ihtiyaç duyabileceğiniz diğer bilgilerin bulunduğu bilgilendirme sayfalarımız da şöyledir;
İstanbul Render Firmaları
İstanbul render firmaları bakımından çok zengin bir şehirdir. Diğer bir çok sektörde de olduğu gibi 3d modelleme ve 3d görselleştirme hizmetlerini sunan firmalar için de tercih edilen şehir genelde İstanbul olmakta ancak özellikle kürsel salgının yaşanmasının ardından artık bu denge de biraz değişmeye başladı. Eskiden 3d görselleştirme ve özellikle de mimari görselleştirme hizmeti almak isteyen müşterilerimiz yüz yüze görüşerek konu hakkında ki bilgileri aktarmak istiyorlardı. Küresel salgın ile başlayan çevrimiçi toplantılar salgın sonrası da alışkanlığa dönüştü.
Yüz yüze toplantıların azalması ile birlikte render firmaları da yavaş yavaş daha yaşanabilir şehirlere taşınmaya başladı. Şu anda Render Tasarım olan müşterilerimizin çok büyük bir çoğunluğu yurt dışında yaşayan Türk vatandaşlarımızdır. Genelde ülkemizdeki hizmetin daha uygun ve kaliteli olmasından dolayı bizleri tercih ediyorlar. Toplantıları çevrimiçi olarak gerçekleştirip işleri dijital ortamda teslim ediyoruz. Fakat siz yine de eski çalışma sistemlerinden kopamadıysanız ve kendinize çözüm ortağı olmak için İstanbul render firmaları içerisinden bir firma beğenmeye çalışıyorsanız yüz yüze de görüşmek isteriz. İletişim bilgilerimiz şöyle;
RENDER TASARIM
Tatlısu Mah. Şahin Cd. No: 47/77
İstanbul
Ümraniye
34774
0535 388 42 92
Sıkça Sorulan Sorular
Render 3 boyutlu modellerin görselleştirilmesine verilen isimdir. Render henüz ortada fotoğrafı çekilebilecek bir ürün olmadığında ve / veya çekim şartları zor olduğunda tercih edilen bir yöntemdir.
3D modelleme yapmak için pek tabi ki bir 3d çizim programına ihtiyacınız vardır. 3D modelleme yapmak için hangi 3D çizim programını seçeceğinize karar verirken dikkat etmeniz gereken en önemli konu amaçtır. Yapacağınız 3D modeli ne amaç ile kullanacağınıza göre kullanmanız gereken 3D çizim programı da değişecektir. 3D çizim programlarında hazırlanan 3D modeller 3D görselleştirme işinde kullanılabileceği gibi 3D baskı sistemlerinde de kullanılabilirler.
Render Türkçe işlemek veya hesaplamak anlamına gelmektedir.
3D görselleştirme işlemleri sırasında her bir ışık huzmesinin çarptığı her bir yüzey hesaplanır. Bu kadar fazla hesap modern dünyanın bilgisayarları için bile zaman alan bir işlemdir.
Render alınırken işlemciler çok fazla kullanıldığından çok fazla da ısınıyorlar. Isınmaya karşı laptoplar sıkıntılı olduğu için su soğutmalı desktoplar 3d görselleştirme için daha uygun makinelerdir.
Render Tasarım gibi bir render firmasından 3d görselleştirme hizmeti aldığınızda size çıktılar teslim edildiğinde size render verilmiş olur.
Render Token 3d görselleştirme uzmanlarının bilgisayarlarını aynı netwotke bağlayarak birbirileri üzerinden render almalarına yarayacak sitemi geliştiren programın para birimidir.
Ücret karşılığı donanımlarını başka tasarımcıların renderlarını almak için kullandıran sistemlere render farming denir.
Bir yanıt yazın